8.8.16

SAMBAL SARDIN CILI PADI


Sadin adalah merupakan makanan kegemaran saya dari dulu lagi.  Tak kiralah sadin masak kari ke, sadin buat inti karipap ke. sadin masak lemak ke, semuanya saya suka tapi yang paling favourite ialah masak sambal sadin cili padi ini.  Memang tersangatlah sedap, satu lauk ini dengan nasi panas pun sudah memadai tapi kalau rajin sikit buat telur dadar, wah memang sedap giler.

So saya rase macam nak share satu resipi sambal sadin cili padi ini yang sangatlah excellent, sedap dengan cukup pedasnya memang terlajak laris bila dihidangkan untuk santapan keluarga.  Saya pasti mesti ramai yang tahu bagaimana nak masak sambal sardin ini dengan bermacam versi.  Cer cuba yang versi saya nak kongsi di bawah ini.  Sedap sangat.  Mesti cuba tau.  Bolehlah buat untuk lunch tengahari ini ye kalau nak something simple and nice. 

Jom ikut saya untuk resipi Sambal Sadin Cili Padi yang awesome ini.  Selamat mencuba

Bahan-bahan

  • 1 tin besar sardin jenama Ayam Brands - asingkan ikan serta kuahnya
  • 1-2 biji bawang besar - dihiris nipis
  • 3-4 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 10-15 biji cili padi - ditumbuk/ketuk2 kasar
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar kicap masin
  • Garam dan gula jika perlu
  • 2 sudu besar cili boh
  • Air secukupnya
  • Sedikit cuka atau air asam jawa (saya tokok)

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali
  2. Masukkan bawang besar yang dihiris nipis serta bawang putih dan cili padi yang telah diketuk/tumbuk
  3. Tumiskan hingga naik bau
  4. Masukkan cili boh dan tumis lagi hingga nampak garing, dan masukkan ikan dan tumiskan sekali lagi tapi jangan kacau kerap untuk mengelakkan ikan hancur
  5. Kemudian masukkan kuah sardin tadi, kicap manis dan masin dan sedikit air jika kuah terlalu pekat
  6. Masukkan sedikit cuka atau air asam jawa dan kacau sebati
  7. Perasakan dengan garam dan gula
  8. Angkat dan siap untuk dihidang bersama nasi putih atau dicicah bersama roti.

No comments:

Post a Comment