23.4.15

PUDDING ROTI SEDAP SANGAT


Resipi Pudding Roti ini merupakan resipi dari buku "The Great Malaysian Breakfast" yang ditulis oleh Dato' Zakiah Hanum, bekas Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia.  Buku "The Great Malaysian Breakfast" ini adalah di antara beberapa koleksi buku masakan/resipi yang masih Kak Raja simpan dengan baik untuk dijadikan rujukan/idea ketika binggung memikir apa yang hendak dimasak saban hari. 

Satu perkara yang Kak Raja kagum ialah kegigihan Dato Zakian Hanum ini, sure she was a very busy lady, apataknya dah le seorang boss yang perpangkat tinggi, ade masa juga beliau nak masak.  Ini mesti hobby Dato yang gemar memasak dan makan,sama juga seperti Kak Raja (cuma Kak Raja bukanlah seorang boss, kuli jer).  So sekiranya Dato sendiri rajin ke dapur, jom le kita ikut kerajinan beliau masuk dapur dan masak.

Pudding Roti atau Bengkang Roti ini, jika dibuat dengan betul, mempunyai rasa yang sungguh enak. Rasa roti yang lembut, kemanisan dari susu pekat dan rasa telor bercampur esen vanilla menjadikan ianya pudding yang digemari ramai.  Ianya lebih sedap sekiranya kita masak pudding ini waktu malam sebelum tidor, then dah masak, sejukkan dan simpan dalam fridge.  Pagi2 esoknya dah boleh keluarkan dari fridge dan potong.  Kak Raja selalu buat cara ini, lebih mudah dipotong dan yang paling penting lebih enak, bila pudding roti dah set completely dengan rasenya yang dah combined well....yum yum yummy yummmms...

Oh ya, resipi Pudding Roti Dato Zakiah Hanum ini lain sikit dengan versi Pudding Roti (Bread Pudding) orang putih kerana resipi orang putih mengguna susu segar (fresh milk) manakala resipi ini menggunakan susu pekat manis yang Kak Raja rase lebih enak.  Pernah cuba buat versi orang putih ni tapi tak berapa lemak tapi kalau ade yang nak jaga badan, agaknya bolehlah guna versi orang putih ini okay.

Tak usah kita buang masa lagi, jom tengok resipi Pudding Roti yang sangatlah sedap lagi enak ini.  Mesti cuba tau, rugi kalau tak cuba sebab mudah sangat untuk membuatnya.  Kak Raja buat lagi semalam dan gambar- nilah hasilnya...sedap giler....

Nak minta maaf kerana resipi ini dalam bahasa Inggeris sebab original dari buku Dato Zakiah Hanum ini dalam bahasa Inggeris.  Kak Raja malas pulak nak translate tapi no worries ye sebab bahasa inggeris ini yang mudah boleh faham oleh semua orang lagi pun elok juga kita cuba biasakan percakapan/penulisan dalam bahasa Inggeris ini, no harm, right...Infact we will gain when we learn another language....maaf ye....boleh contact Kak Raja kalau ade sebarang kemusykilan!

Ingredients

  • 1 loaf of bread (sebuku roti yang size kecil tu, bukan yang panjang)
  • 4 eggs (I add a few drops of vanilla essence)
  • 2 tbsp sugar
  • Salt to taste
  • 1 tin condensed milk (1 tin besar susu pekat manis)
  • 2 tsbp butter or margarine (sila guna butter ye, lebih sedap)
  • 2 tbsp raisins

Directions

  1. Shred bread and soak in hot water (lebih kurang 2 cups sampai roti terendam) for 1/2 hour.  Mash soaked bread till smooth.  
  2. Beat eggs (dont forget to add some vanilla essence).  Add sugar and beat well.  Add salt and beat further.
  3. Pour condensed milk onto bread mixture and mix well.  Add beaten eggs and stir further.
  4. Heat container and spread with better.  Pour mixture into baking container/tin.  Sprinkle raisin over mixture and bake in a preheated oven (180 deg cel) till pudding is yellowish brown.
  5. Cool well before serving (seelok2nya buat malam then dah sejuk simpan dalam fridge, lebih sedap dan mudah dipotong begini).



19.4.15

NASI AYAM PENYET

MasyaAllah sedapnyer Nasi Ayam Penyet ini, serious sedap tak tau macamana nak describe lagi! Walaupun ia memakan masa yang lama untuk disediakan tapi kalau kita bijak plan, seronok juga memasaknya.  Macam sambal tu bolehlah kita sediakan sebelah malamnya sebab boleh simpan dalam fridge bila nak makan esok harinya kita peranghatkan saje then perah limau..oooohhh memang sedap!

So last week-end Kak Raja dah le cuba buat Nasi Ayam Penyet ini.  Actually resipi dah lama ade, tapi dok sehari-sehari asyik tangguh tertangguh.. last-last berjaya juga buat dan Alhamdullillah sedap sangat so nak le share dengan my dear visitors yang singgah ke blog saya ini.  Try tau jangan tak try..mesti bila tengok cara-cara nak masak nasi ini kelihatan sungguh rumit tapi tak pe, macam Kak Raja kata tadi, plan your work then everything will be easy for you.....so ape lagi jom intai tengok bahan-bahan dan cara-cara nak masak Nasi Ayam Penyet so sedap ini....Jom!

Bahan-bahan

Untuk Ayam:

  • 1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan (simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik.
  • ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
  • 1 sudu besar Serbuk Kunyit
  • ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
  • 3 ulas Bawang Putih
  • 1cm Halia
  • Sedikit Air
  • 1 sudu kecil Garam
  • Minyak masak untuk menggoreng.

Untuk Sambal:

  • Sedikit minyak masak
  • 10 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa

Untuk Nasi

  • 3 cawan beras dibasuh dan ditoskan
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 btg kayu manis
  • 4 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • sedikit butter
  • garam
  • kiub pati ayam/daging
  • 6 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)

Cara-cara

Untuk Ayam Penyet:

  1. Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus.
  2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
  3. (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)
  4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.
  5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.

Untuk Sambal:

  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk.
  9. Panaskan sambal sebelum disajikan.

Untuk sup:

  1. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah ayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
  2. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

Untuk Nasi:

  1. Panaskan butter. Tumis bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
  2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
  3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
  4. Pindah ke periuk nasi letrik dan masak macam biasa.

MEE UDANG SESEDAPNYA


Tiap kali Kak Raja dan keluarga JJCM jalan-jalan cari makan ke Penang mesti pekena Mee Udang Yati yang dekat Teluk Kumbar atau yang dekat Sg Dua tu dulu, kalau tidak tak sah.  Setiap kali berkunjung ke gerai Yati ini misalnya, selalu ramai orang, maknanya mestilah mee udang dia popular & sedap kan....tapi memang betullah memang sedap giler kuahnya sampai boleh dihirup-hirup, licin pinggan dibuatnya.  Harganya pun not bad, kalau order mee udang special tu harganya RM28 ringgit sepinggan. Mula-mula terkejut jugaklah tapi bila diterangkan oleh tuanpunya kedai tu bahawa mee udang special mahal kerana banyak udang besar tapi memang ye le memang banyak udangnya..selak-selak udang, selak-selak lagi, ada udang lagi...hehehe...

So dah lama jugaklah Kak Raja mencari-cari resipi mee udang yang asli ni...puas jugaklah bila setiap kali makan mee udang Yati ini, try jugaklah rasa-rasa bahan2 yang diguna, tertanya-tanya di dalam fikiran ni apa bahan2 yang diguna.., lepas tu, ade juga google tapi macam tak best jer, last-last hari tu ada pulak ternampak posting kat fb ditulis Resipi Mee Udang Sedap, so baca-baca bahan2nya macam ok jer macam kena jer.  So dah le try buat last week dan happy sangat kerana ada rasa mee udang yang kat penang tu.  So nak share le pulak dengan sesiapa nak cuba, boleh try resipi ini...highly recommended...

Bahan bahan:

  • 6 ekor udang besar (ikut suka)
  • 6 ekor udang kecil buang kulit
  • 2 sudu besar udang kering
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 4 ulas bawang putih
  • 6 ulas bawang merah
  • 2 biji tomato buah 
  • 1 biji ubi kentang - rebus
  • Garam, gula & serbuk perasa 
  • 2 senduk sos tomato 
  • 1 senduk sos cili 

Bahan hiasan:

  • Telur - rebus
  • Sawi - celur
  • Cili merah - hiris
  • Bawang goreng
  • Daun bawang - hiris
  • Mee - celur

Cara cara:

  1. Blend bawang putih dan bawang merah hingga halus dan tumis dalam minyak yang panas hingga wangi. Masukkan cili kisar dan goreng hingga garing.
  2. Sementara itu, ubi kentang direbus sekejap dan di kisar bersama udang kecil, udang kering yang ditumbuk terlebih dahulu & tomato hingga halus.
  3. Masukkan bahan blend ini ke dalam kuali bersama bahan tumis tadi.
  4. Masukkan air dan masak hingga mendidih dan sesuaikan kepekatannya. Masukkan sos tomato, sos cili, gula, garam dan serbuk perasa.
  5. Masukkan udang besar, biar mendidih sebentar dan kemudian bolehlah diangkat dan hidang.
  6. Masukkan mee yang dicelur ke dalam pinggan dan sendukkan kuah ke dalamnya. Kemudian letakkan bahan bahan hiasan yang disukai.

16.4.15

ASAM PEDAS IKAN MERAH


Asam pedas is a sour-and-spicy stew popular in Malaysia and Indonesia.  Though its origins are not clear, this dish is closely associated with the Malays and Minangkabau communities in Peninsular Malaysia and Sumatra.

The main ingredients in this dish are usually fish and seafood such as ikan tenggiri(mackerel), ikan merah (red snapper) and ikan pari (stingray). Various vegetables are also added such as brinjals or eggplants, okra (sayur bendi) and tomatoes.

Unlike the Thai tom yam that gets its sourness from lime juice, the sour taste of asam pedas comes from tamarind juice extracted from tamarind pulp (asam jawa).  This is then cooked with chillies and other spices to create a hot, sour and spicy stew.

The cooking method for this dish also differs from the northern and southern states of Peninsular Malaysia.  In the south, the ingredients are first sauteed to release the aromatic flavours of the herbs and spices.  The most popular asam pedas dish in the south is from Melaka, which I would like to share here with you.  This asam pedas Melaka recipe I am sharing is from Chef  Mohd Shokri from the cook book "Lost Recipes of Malaysia" as I see some similarities with how I cook this awesome spicy Asam Pedas dish. 

Ingredients

  • 500g stingray, cleaned and cut (I used ikan merah)
  • 3 tbsp cooking oil
  • 6 onions, smashed/pound
  • 3 cloves garlic, smashed/pound
  • 30g ginger, smashed/pound
  • 20g shrimp paste (add this to the dried chillie paste)
  • 100g dried chillies
  • 700ml water
  • 1 stalk lemongrass (serai), smashed
  • 2 tbsp tamarind juice
  • 7 okra - (bendi)
  • 2 ripe tomatoes (I add this) - cut into halves
  • 1 bunch polygonum leaves (daun kesum)
  • 1 torch ginger bud (bunga kantan)
  • Salt to taste

Method

To prepare the chillie paste:

Boil the dried chillies (which has been cut into small pieces) for about 20 minutes until soft.  Drain, then grind in a blender with a little water until fine.  Put aside.

To cook the dish

  1. Heat the oil in a pan on medium heat.
  2. Saute the pounded onions, garlic and ginger until aromatic
  3. Add the chillie paste (with shrimp paste added to it) and fry until the oil separates.
  4. Next, add the lemongrass, water, tamarind juice and stingray.  Season with salt. 
  5. Finally add the okra (bendi) and tomatoes, polygonum leaves and the torch ginger bud.
  6. Cook until sauce thickens.
  7. Serve hot.  

BISKUT BANGKIT CHEESE




Kak Raja sebenarnya tidak berapa gemo biskut bangkit dan biskut bangkit bukanlah di antara biskut-biskut yang kak Raja buat bila menjelangnya musim Raya.  Bercakap mengenai biskut bangkit membuat Kak Raja teringat pulak suasana raya time-time arwah2 ibu & bapa mertua kak raja masih hidup, biskut bangkit ini adalah merupakan salah satu biskut yang mesti ada di kalangan bermacam-macam jenis biskut yang terhidang di atas meja pada hari raya.  Biasanya kak raja akan temankan emak mertua pada malam sebelum hari raya pergi ambil biskut bangkit yang ditempah dengan saudara di Kampung Gajah di Perak sini...sampai sekarang bila tengok jer biskut bangkit teringat kat mother in-law and suasana beraya beramai-ramai...Alfatihah kepada beliau dan bapa mertua semoga tenang di sana dan ditempatkan bersama dengan orang orang yang beriman...Aamiin..

Kali ini Kak Raja hendak share resipi Biskut Bangkit Cheese yang diambil daripada penyumbang resipi asal iaitu dari AlongRoz dan tidak lupa nak ucapkan terima kaseh di atas resipi yang sedap ini dan izinkan Kak Raja sharekan di sini ye...You all cubalah buat biskut ini untuk Raya akan datang..memang tersangatlah sedap dan tersangatlah crunchy tersangatlah rapuh and they melt in the mouth!...Kak Raja yang tak suka biskut bangkit pun dan menggemarinya because of the cheese kat dalam..memang hantu cheese pun Kak Raja ni....

Bahan-bahan

  • 250g mentega
  • 180g gula aising
  • 2 kuning telur
  • 250g tepung ubi - sanggar 10 minit
  • 225 tepung jagung
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/4 sudu teh garam
  • 70g parutan keju cheddar
  • Sedikit parutan keju untuk hiasan

Cara-cara

  1. Pukul  mentega dengan gula aising hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul sehingga sebati
  3. Masukkan bahan-bahan kering
  4. Canai dan terap
  5. Tabur parutan keju atas setiap biskut
  6. Bakar pada suhu oven 160 deg cel selama 15 minit

15.4.15

PISANG GORENG CHEESE


Pisang Goreng cheese ni memang sedap kalau dimakan panas-panas bila cheese & caramel butter & susu tu cair, fuhh memang lupa dunia sekejap, hehe...sampai cucu Kak Raja (actually dah Opah dah ni) lil Muadzam pun amat menggemarinya....masa percutian sekeluarga Kak Raja ke Jakarta/Bandung tahun lepas, memang merata-rata orang menjual pisang goreng cheese ni....memang sedap dan masa hendak balik itu, siap kami beli berpaket-paket untuk dibawa pulang.

Dan Sebenarnya (cewah, macam lagu Yuna pulak Dan Sebenarnya..Yuna pun bukan orang lain bila dia adalah anak kepada sepupu Kak Raja juga,..so Yuna tu macam my niece jugaklah cewah!) bukan susah rupanya hendak buat Pisang Goreng Cheese ini, rasanya anak-anak dan budak-budak pun boleh membuatnya...Goreng jer pisang tu macam biasa dengan bancuhan tepung dan bahan-bahan sewaktu dengannya seperti di bawah atau lebih senang beli jer tepung untuk goreng pisang yang ada dijual dipasaran atau hendak senang lagi, beli jer pisang goreng di stall pisang goreng di tepi-tepi jalan tu balik buat sosnya dan tabur dengan cheese yang telah disagat...,mudah sangat...Resipi Pisang Goreng Cheese ini Kak Raja ambik dari sini sana bercampur aduk...Jom kita intai bahan-bahan dan cara yang perlu untuk menikmati dessert yang dasyat sedapnya ini...Jom!

Bahan-bahan

  • Beberapa biji pisang Tanduk (dipotong mengikut citarasa masing2)
  • Tepung Gandum
  • Tepung Beras
  • Sebiji telur
  • Satu sudu besar butter
  • Air atau santan atau susu (mana yang suka)
  • Secubit garam
  • Serbuk kunyit/pewarna kuning 
  • Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Cairkan butter
  2. Satukan tepung gandum, tepung beras (biasanya sukatan tepung beras hendaklah separuh dari sukatan tepung gandum : kalau tepong gandum 2 cawan, tepung beras 1 cawan), garam, pewarna, baking powder, santan/susu/air dan telur.  Kacau sampai sebati dan rata.
  3. Tuangkan butter yang telah dicarikan tadi. Kacau sebati.
  4. Masukkan pisang.
  5. Panaskan minya dalam kuali dan goreng pisang hingga kuning keemasan
  6. Angkat dan toskan minyaknya

Bahan-bahan 

Untuk Sos & Topping

  • Cheddar cheese (diparut)
  • 1-2 sudu besar butter - 
  • 1-2 sudu besar susu pekat manis (condensed milk)

Cara-cara Membuat Sos & Topping

  1. Dalam kuali yang bersih, cairkan butter
  2. Tutup api bila butter dah cair, tambahkan susu pekat manis dan sedikit keju
  3. Kacau rata
  4. Masukkan pisang yang telah siap digoreng tadi & gaul rata
  5. Angkat pisang dan letak di atas pinggan atau bekas yang sesuai
  6. Taburkan dengan keju cheddar yang telah disagat dan taburkan dengan choc rice atau parutan coklak masakan jikalau suka
  7. Pisang goreng cheese ini enak dimakan ketika masih panas.

Ya Ampun! Enaknya bila ianya dimakan semasa masih panas-panas lagi!.  tengoklah tu meleleh-leleh caramel syrup butter dan susu dengan taburan cheese di atasnya..Enjoy!


13.4.15

DELIGHTFUL MINI PAVLOVAS




Thought of sharing with you this delightful Mini Pavlovas by Nigella Lawson and quoting what she has said "Because of the fruit and the cream, for that matter - these are not cheap to make, but I always have a stash of egg whites in my deep freezer so I reckon I am halfway there before I start" yes and I quite agree with her.  These Pavlovas are not cheap to make but they are good to eat! Yummy!..

To tell you the truth, I have not made them myself.  These are made by my daughter who is good at making them already and I think the pictures proved how well she had made them.  I mean who could resist these adorable Mini Pavs?  Can you?..so I think you should try them for yourselves, they are quite easy to make..... 

Ingredients

  • 8 large egg whites
  • 1 pinch of salt
  • 2 cups superfine sugar
  • 4 teaspoons cornstarch
  • 1 teaspoon vanilla extract/essence
  • 2 teaspoons white vinegar
  • 3 cups heavy cream (whipped)
  • Some fruits to your liking & choice
  • 1 sprinkling of confectioners' sugar - icing sugar (for dusting)

Directions

  1. You will need 3 baking sheets, lined with parchment paper.
  2. Preheat the oven to 170 deg cel,
  3. Whisk the egg whites with the salt until they are holding firm peaks but are not stiff.  Gently add in the sugar spoonful after spoonful, still beating, until you have got a bowl full of gleaming, satiny, snowy meringue.  Sprinkle the cornstarch, a few drops of vanilla and the vinegar on top and fold in to combine.
  4. Draw 6 circles of approximately 10 cm/4 inch circles (using a pint glass as a guide, if this helps) on each of the parchment-lined sheets.
  5. Spoon the meringue onto the baking parchment into the delineated circles, and spread and smooth to fill.  You want to make the meringue slightly higher at the rims, or just use the back of the spoon to make an indentation in the centre to hold the cream and fruit later.
  6. Put into the oven, turn it down to 130 deg cel., and bake for 30 minutes.  Turn the oven off and leave them in for another 30 minutes , then take out of the oven to cool.  Transfer them on their baking parchment, to wire racks.
  7. When you want to assemble them, dollop cream into the indentation, and smooth it with the back of a spoon, leaving the odd peak.  Place one by one, a few fruits of your liking and choice so that they look well filled but not crammed.  Dust with confectioners' sugar.

These mini pavlovas are so good and yummy...enjoy!