9.10.16

CREAM PUFF ENAK



Entri kali ini nak share recipe Cream Puff with Custard Filling yang saya buat semalam.  Actually lama dah nak buat tapi selalu tertangguh.

Anyway yang saya buat semalam adalah recipe dari Martha Stewart tapi oleh kerana dalam bahasa Inggeris, malas pula nak translate2 ni so saya ambil jer resipi dari Tahrunissah Jali ini.  Sama jer resipi cream puff ni.  Yang penting teknik pembakaran especially mesti betul, kerana kalau puff tu berongga dan ringan dan tidak leper, dikira jadilah tu.



Di bawah ini, saya share tips untuk membuat Cream Puff yang sempurna yang saya dapati dari salah satu bacaan saya ketika menggoogle perihal cream puff ini.

Cream Puff sebenarnya diperbuat daripada adunan Choux Pastry.  Selain daripada cream puff, ianya boleh dibuat eclair, profiterole dan swan dengan choux pastry.

Choux pastry yang dibuat dengan resipi dan teknik yang betul akan menghasilkan rongga udara di dalamnya.  Ruang udara yang terhasil akan membuatkan choux pastry lembut dan ringan.

Teknik ketika membancuh tepung dengan cecair (mentega yang dicampurkan air) perlu diberi perhatian.  Tepung perlu dimasukkan apabila cecair itu mendidih.  Pastikan mentega telah sepenuhnya cair dalam air.  Ketika masukkan tepung, kacau dengan cepat.  Jangan biarkan air terlalu lama mendidih kerana ini akan mengurangkan air dan membuatkan adunan menjadi terlalu keras. Tepung yang bercampur perlu kelihatan kental dan tidak terlalu cair.

Kacau tepung sehingga ia kurang melekat di sekeliling periuk atau kuali.  Sekiranya terlalu cair perlu dicampurkan dengan sedikit tepung lagi dan masak lagi supaya airnya dapat disejat.

Selain itu, adunan tepung perlu disejukkan sebelum dicampur dengan telur.  Pastikan ia betul-betul sejuk.  Fungsi telur dalam choux pastry ini ialah untuk membantu cream puff anda naik dan membentuk rongga di dalamnya.

Masukkan telur satu persatu dan dikacau sebati.  Adunan yang dikacau perlu kelihatan licin dan berkilat.

Paipkan choux pastry mengikut bentuk yang anda suka atas dulang yang telah siap disapu mentega. Dulang perlu disapu mentega supaya choux pastry  yang dibakar mudah ditanggal.

Adunan yang betul boleh dilihat apabila choux pastry yang dipaip dapat mengekalkan bentuknya sebelum dibakar.  Anda perlu merenjiskan sedikit air pada choux pastry untuk menghasilkan wap air yang dapat membentuk rongga dalam choux pastry.  Akhir sekali, bakar choux pastry dengan suhu 200 degress celcius pada 25-30 minit awal pembakaran.  Suhu yang tinggi ini akan menukarkan air kepada wap yang akan membentuk rongga dalam choux pastry anda nanti.  Kemudian turunkan suhu ke 180 degrees celcius dan teruskan membakar selama 15 minit lagi.  jangan sekali kali membawa choux pastry keluar sebelum ia cukup keras dan masak.  Ini akan menjatuhkan choux pastry.

OK selamat mencuba.

RESIPI CREAM PUFF WITH CUSTARD FILLING

RESIPI : Tahrunnisah Jali Facebook

Bahan-bahan Puff 

(Menghasilkan 35 biji)

  • 125gm self raising flour atau tepung gandum +2 sudu teh baking powder (saya guna all-purpose flour saja pun ok)
  • 100gm butter (saya guna 1/2 stick = 113gm)
  • 250ml air
  • 1 sudu teh gula
  • 1 sudu teh vanilla esen
  • 3 biji telur (kalau size L guna 3 biji, kalau siza kecil, guna 4 biji)

Bahan-bahan untuk filling 

(dibuat terlebih dahulu sebelum puffnya)

  • 2 sudu besar tepung gandum*
  • 2 sudu besar tepung jagung*
  • 8 sudu besar gula*
  • 2 cups susu segar
  • 2 biji telur (size L)
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar mentega
  • Secubit pewarna kuning

Cara-cara untuk Filling

  1. Masukkan bahan bertanda* ke dalam mangkuk.  Masukkan 5 sudu besar susu dan kacau jangan ada yang berketul
  2. Masukkan telur dan kacau lagi.  Kemudian masukkan susu yang selebihya dan kacau
  3. Masukkan semua bahan tadi ke dalam periuk dan masak dengan mengguna api sederhana dan hendaklah sentiasa dikacau supaya tidak berkerak dan hangus.
  4. Masak sehingga ia pekat berkilat dan padam api.  Masukkan mentega dan kacau
  5. Sejukkan filling sebelum dimasukkan ke dalam piping bag.

Cara-cara untuk Puff

  1. Panaskan air, gula dan butter dalam periuk sampai mendidih.
  2. Masukkan tepung, kacau hingga adunan tak melekat pada periuk.  Masak adunan dengan api sederhana sehingga nampak kepingan nipis terbentuk.  Kemudian padamkan api dan sejukkan.
  3. Pukul semua telur dalam bekas lain terlebih dahulu .
  4. Adunan tepung tadi pula diletak ke dalam bekas lain kemudian masukkan sedikit demi sedikit telur yang telah dipukul tadi ke dalam adunan tepung dan mix sebati hingga menjadi kental dan licin.
  5. Masukkan adunan ke dalam piping bag dan pipe mengguna nozzle bentuk bintang.
  6. Spray air ke atas doh untuk membantu adunan naik atau boleh taruk egg wash di permukaan puffs
  7. Bakar dalam oven hingga permukaan puff kecoklatan, lebih kurang 25-30 minit.  
  8. Oven hendaklah dipanaskan dahulu ke suhu 200 darjah celcius api atas bawah
  9. Selepas 25-30 minit boleh turunkan suhu ke 180 darjah celcius dan bakar sekejap lagi sehingga 10-15 minit
  10. Kedudukan dulang biarlah ditengah2 supaya permukaan dan bawah cream puff sekata masaknya dan suhu yang panas membantu puff naik dengan sempurna.
  11. Pastikan puff telah benar-benar masak sebelum dikeluarkan dari oven.  Ia sepatutnya kelihatan ringan, bahagian bawahnya tidak melekat di dulang dan telah berwarna kuning kecoklatan sedikit.
  12. Jika dikeluarkan sebelum cukup masak, puff akan turun dan tidak berongga di dalamnya sebagaimana sepatutnya.
  13. Jangan buka oven sebelum tamat tempoh pembakaran.
  14. Gunting sedikit bahagian tepi puff dan pipekan filling
  15. Kemudian bila siap semuanya bolehlah diayak gula aising ke atas puff-puff ini.

No comments:

Post a Comment